Thursday 18 July 2013

Sup Jagung berkrim

Salam semua.   Bila kita mendapat demam selsema ataupun badan tidak berapa sihat, pasti kita mahukan sesuatu yang dapat menenangkan kita..maksud saya 'comfort food.'  Bila anak-anak saya demam selalunya semua tak berselera.   Selalunya saya akan cuba memasak sesuatu yang mudah dimakan dan menyelerakan. Saya pasti ramai ibu-ibu di luar sana juga suka menyediakan masakan yang ringkas dan berkhasiat untuk anak-anak, jadi saya nak share resepi ini dengan semua. Semoga resepi ini boleh menjadi panduan.  Sup jagung berkrim ini saya masak berpandukan resepi dari Chef Florence tetapi saya olah sedikit mengikut keperluan.



Bahan-bahan:

1 liter air

A: 
1 cawan jagung manis ala cream style
1/2 cawan daging ayam yang telah dihiris halus
1 sk tepung jagung
1 sk jus halia (2 inci halia ditumbuk lumat, tapis)
4 titik minyak bijan
2 kiub stok ayam 
4 sk tepung jagung dicampur bersam 1 sb air
1 telur dipukul ringan
1 pokok daun bawang, dihiris halus

Cara-cara:

1. Masak air sehingga mendidih.
2. Masukkan bahan-bahan A dan masak selama 5 minit.
3. Pekatkan dengan campuran tepung jagung.
4. Masukkan telur yang dipukul tadi sedikit demi sedikit hingga sup menjadi pekat.
5. Hiaskan dengan daun bawang, sedia untuk dimakan.

Note: 

Sup ini sedap dicicah bersama roti perancis ketika masih panas.


Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment