Wednesday 10 July 2013

Kuih Seri Kaya/Seri Muka




Salam dan selamat menyambut Ramadhan.  

Semalam hari pertama Ramadhan 2013.  Hari pertama berpuasa bagi anak bongsu saya; Myasarah.    Si cilik ini nyata teruja nak menyambut Ramadhan.  Malamnya kami pergi bersolat berempat.  Mendengar dia berbisik-bisik membaca ayat-ayat suci..sejuk hati ibu.. 

Siangnya semasa memikirkan apa menu berbuka kami, terdetik hati nak membuat kuih untuk iftar. Blogwalking ke tempat favorite saya www.tiffinbiru.com, terjumpa resepi seri muka.  Memang banyak kali saya cuba membuat kuih tradisi tapi selalu 'fail'..itulah..bak kata emak..dulu tak berminat belajar..sekarang kan dah susah..haha..

Saya ikut resepi Cik Mat Gebu tapi saya olah sedikit mengikut citarasa saya.  Resepi ini ada dicampurkan dengan jintan dan bawang merah.  Dulu nenek saya memang akan meletakkan jintan tapi seingat saya tak pernah ada bawang sekali.  Apapun kuih ini memang sedap. Saya suka pulut yang lebih lembut jadi saya telah masak dulu pulut bersama santan sehingga beras pulut menjadi seperti biji limau, baru saya alihkan ke dalam pengukus.  Dan saya juga talah mengurangkan kuantiti pulut kepada 300g sahaja.

Sebelum itu, saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada Cik Mat kerana share resepi yang sedap ini..

Di sini resepinya..

Lapisan Atas (kepala)

300g pulut (direndam semalaman/ saya merendamnya selama lebih kurang 6 jam)
230ml/230g santan 
1 cmt garam
1 helai daun pandan disimpul

Cara-cara:

1.Panaskan kukusan.  Tutup dengan kain bersih. 
2.Pulut dicuci dan ditoskan. Campurkan bersama santan dan secamca teh garam dan daun pandan.
3.Tanak/masak di atas api sederhana seperti memasak nasi.
4.Tunggu sehingga beras pulut menjadi biji limau atau hampir masak, angkat dari api.  
5.Alihkan pulut ke dalam loyang bulat 9", saya sapu minyak ke dalam loyang untuk menggantikan plastik yang disapu minyak (cara sama untuk mengelak pulut melekat); gemburkan dengan garpu, ratakan.
6.Kukus ke dalam pengukus selama lebih kurang 25 minit lg.
7.Keluarkan dari pengukus, tekan-tekan pulut hingga padat, ketepikan.


Lapisan Atas (Kepala)

300ml santan
3 biji telur
180gram gula pasir
4 helai daun padan racik kecil
1/2 camca teh jintan manis
1 biji bawang merah bersaiz kecil
4 1/2 camca teh tepung jagung
2 camca besar +

Cara-cara:

1.Kisar santan bersama daun pandan, jintan manis dan bawang merah hingga halus, tapis dan perah. 

2.Dalam mangkuk lain pukul telur bersama gula pasir dan secubit garam.  Masukkan santan dan jus pandan tadi, kacau rata.  Masukkan tepung jagung dan tepung gandum, kacau rata dan tapis ke dalam periuk.

3.Masak di atas api sederhana, kacau sehingga likat.  Kemudian tuang ke dalam pulut tadi.  Tutup permukaan loyang dengan aluminium foil supaya air tidak menitis ke dalam kuih.

4.Kukus lagi selama lebih kurang setengah jam. Apabila masak, sejukkan kuih dahulu supaya senang dipotong dan dihidangkan.

*Untuk menyejukkan kuih seperti yang diajar arwah nenek saya ialah; letakkan air di dalam dulang, kemudian masukkan loyang kuih.  Biarkan sejuk.

No comments:

Post a Comment