Friday 12 July 2013

Kuih Dadar/Kuih Ketayap

Hari ini hari ketiga Ramadhan 2013.   Menu iftar untuk hari ini ialah Asam pedas ikan tenggiri, ikan kembong goreng, sambal belacan mangga dan kuih ketayap.

Kuih ketayap memang selalu saya buat untuk keluarga, resepi yang saya guna sangat mudah.  Semuanya saya blender atau kisar sekali untuk mendapatkan adunan yang halus dan hasil kuih yang gebu.  Adunan yang saya buat ini boleh menghasilkan lebih kurang sedozen kuih ketayap.

Saya hanya menggunakan setitik dua pewarna hijau epal untuk kulitnya.


Jom lihat resipinya:

Bahan-bahan kulit:
Secawan tepung gandum
1 1/2 cawan air masak
sebutir telur
setitik pewarna hijau
secubit garam

Cara-cara:
1.Campurkan semua bahan kecuali pewarna.  Blend sehingga halus.  Kemudian masukkan pewarna, kacau.
2.Ambil sesenduk adunan, tuang ke atas kuali leper, ratakan.  Buat seperti lempeng atau pancake.  Tunggu sehingga permukaan atas bebola angin atau bubble.  Angkat dan ketepikan.
3.Masukkan sesudu  inti, gulung.  Hidang.

Bahan-bahan Inti kelapa 
2 cawan kelapa parut
1 senduk gula merah atau gula melaka
3 sudu gula pasir
2 cawan air
secubit garam
sehelai daun pandan disimpul

Cara-cara:

1.Masak gula melaka dan gula pasir dengan 2 cawan air dan daun pandan, selepas mendidih dan gula larut.  Tutup api.  Sejukkan kemudian tapis.

2.Di dalam periuk yang lain masukkan kelapa parut dan secubit garam.  Masukkan air gula melaka.

3. Masak lagi semua bahan. Gaul sehingga sebati dan kelapa nampak likat. Tutup api.








No comments:

Post a Comment