Friday 12 July 2013

Sambal Belacan bersama Mangga Muda

Anak saya yang keempat memang pandai makan.  Dari sehari ke sehari dia makin tinggi.. bak kata orang Melaka 'menonjang'.  Dialah yang memberi semangat kepada saya mencuba pelbagai masakan kampung.   

Mungkin orang tak percaya, tapi selama ini saya memang tak berapa pandai makan sambal belacan, jadi memang saya kurang membuatnya.  Bila Dzikri suka sangat makan sambal belacan bila bertandang ke rumah    kawan baik saya,  Lynda; saya pun sibuk mencari resepi sambal belacan.

Saya mengambil resepi ini dari blog Hasue.  http://sue-hasue.blogspot.com/2009/08/sambal-belacan-mempelam-muda.html Bagi saya dia adalah antara blogger yang memang pandai mengolah resepi.  Mungkin dah selalu buat sambal mangga ini, jadi saya cuma agak-agak sahaja berapa banyak cili serta bahan-bahan lain semasa membuatnya kali ini.




Ini resepinya:

Bahan-bahan

2 biji mempelam muda (dikupas dan dihiris memanjang)
Segenggam ikan bilis (dicuci dan ditoskan)
1 inci belacan (dibakar sebentar)
2 batang cili merah
6 batang cili padi
3 biji bawang merah 
secubit garam dan gula pasir (perisakan ikut suka masing-masing)

Cara-caranya:

1. Ketepikan dulu memperlam muda yang telah dihiris tadi
2. Ikan bilis, belacan cili merah dan cili padi serta bawang merah ditumbuk sekali sehingga agak lumat.
3. Campurkan mangga muda yang dihiris tadi, gaulkan sebati.  Kemudian perisakan dengan garam dan gula.

Siap. Sedap dimakan dengan nasi panas.

No comments:

Post a Comment