Saturday 13 July 2013

Sambal Goreng Mudah


Ini adalah sambal goreng yang saya buat petang tadi untuk hidangan pelengkap iftar hari ini.  Sambal goreng yang saya buat ini bukanlah seperti sambal goreng yang selalu dibuat oleh orang-orang Jawa.  Emak saya berbangsa Jawa, jadi setiap tahun kami akan memasak sambal goreng sebagai hidangan utama selain lontong semasa menjelang hari raya.  Oleh kerana saya cuma mahukan resepi yang semudah mungkin iaitu menggunakan bahan-bahan yang senang didapati di rumah, jadi saya anggap resepi ini tidak lengkap sekadar masakan yang saya selalu masak di rumah.  Bahan-bahannya sedap dan mudah.  Jom tengok resepinya.

Bahan-bahan:

-Secekak kacang panjang dipotong serong
(lebih kurang 6 batang, cukup untuk sekali makan bagi 4 orang)
-2 keping tauhu keras (dipotong kiub dan digoreng)
-1 keping tempe (dipotong dan digoreng)
-1 sudu besar ikan bilis (direndam)
-3 biji bawang merah
-1 ulas bawang putih
-1 sudu besar pes cili atau cili mesin
-sedikit hati ayam
-minyak untuk menggoreng dan menumis
-garam dan gula secukup rasa

Cara-cara:

1. Tumbuk bawang merah, bawang putih dan ikan bilis sehingga lumat.
2. Tumiskan bahan 1. dengan pes cili sehingga garing.
3. Masukkan hati ayam, goreng lagi sehingga masak.
4. Perasakan dengan garam dan sedikit gula.
5.. Masukkan kacang panjang yang telah dihiris serong tadi, masak sehingga layu.
5. Akhir sekali masukkan tempe dan tauhu yang telah digoreng tadi.  Kacau sebati. Siap.

Selamat memasak!



No comments:

Post a Comment