Friday 12 July 2013

Asam Pedas Ikan Tenggiri

Saya berasal dari Kg. Serkam Pantai, Melaka.  Makanan asasi di kampung saya ialah asam pedas.  Uniknya asam pedas Melaka ialah ianya berlainan dari satu resepi dengan resepi yang lain, maksudnya kalau ikan-ikan yang agak 'special' seperti ikan tenggiri, ikan parang resepinya berlainan dari ikan-ikan biasa seperti selar dan sebagainya. Malah kalau asam pedas daging atau tetel (daging cincang yang berlemak) resepinya juga berlainan.

Kali ini saya nak kongsi resepi Asam Pedas Ikan Tenggiri.  Ini resepi yang biasa saya masak di rumah.

Untuk pengetahuan semua, saya tidak terlalu terikat dengan resepi yang bersukat, kerana selalu masak masakan ini, jadi saya main campak-campak saja.. Tak keterlaluan kalau saya cakap ini kerana dah selalu buat, jadi dah biasa..lagipun memang makanan asasi orang Melaka pun.

Jom tengok resepinya..



ASAM PEDAS IKAN TENGGIRI

Bahan-bahan:

2 keping ikan tenggiri (dicuci dan toskan)
5 ulas bawang merah*
1 ulas bawang putih*
2cm halia*
1 inci belacan*
2 senduk cili mesin
1/2 sudu kecil halba
1 sd besar rempah kari
secekak daun kesum/sehelai daun limau purut
air asam jawa
Sedikit terung/kacang bendir
Sedikit perasa (ikut suka)
minyak untuk menumis
* dimesin/ditumbuk bersama

Cara-cara:

Tumis bahan-bahan tumbuk bersama cili mesin, rempah kari dan halba sehingga naik bau dan garing sedikit. Masukkan air asam, daun kesum dan tomato potong. Tunggu sehingga mendidih. Kemudian, masukkan ikan dan perasakan dengan garam. Agak-agak ikan sudah masak dan tomato pun dah layu, tutup api.  Siap.

p.s.  Sekiranya hendak memasak jumlah yang banyak, cuma gandakan saja kuantiti bahan-bahannya.

Selamat mencuba!


No comments:

Post a Comment