Tuesday 18 November 2014

The Perfect Cream Puff

Hari ni tiba-tiba terasa nak update blog.  Lama sungguh menyepi.   Kesibukan harian bukan mainan. Kadang-kadang langsung tak punya masa untuk diri sendiri.  Apapun bila dapat melihat anak-anak membesar depan mata, itulah anugerah yang tak ternilai,  lupa semua lelah.

Cream puff kegemaran anak-anak.  Custard filling melengkapkan rasanya.  Saya paling suka puff dengan custard filling yang sederhana manisnya.  Resepi cream puff memang banyak bermacam versi.  Tetapi, dalam kebanyakan resepi yang saya jumpa samada resepi blogger dalam atau luar negeri, yang paling saya suka ialah dari blog Che Mat Gebu http://www.tiffinbiru.com/.   Pada saya choux pastry yang can hold it shapes itulah menjadi top list saya.

Choux pastry sangat versatile,   bila dibakar ia dipanggil cream puff, kiranya digoreng dipanggil Churros yang sangat popular di Sepanyol.  Mari kita rujuk resepinya.



Cream Puff


Resepi choux pastry saya rujuk dari blog Che Mat Gebu, sementara kastad filling pula saya rujuk dari blog Hesti.


Bahan-bahan Choux Pastry:

- 75g tepung gandum
- 50g mentega
- 125ml/125g air
- 1/3 sudu garam
-1 biji telur dan 1 biji kuning telur (pukul ringan)
- 1/2 cmt esen vanilla
- sedikit icing sugar untuk hiasan


Cara-cara:

1. Campurkan mentega dan air di dalam periuk.  Biar mentega larut, tunggu sehingga air mendidih, tutup api.  

2. Masukkan tepung dan garam sekaligus ke dalam periuk berisi mentega.  Kacau sehingga sebati menjadi doh yang lembik.  

3.  Letak semula ke atas api dan kacau lagi sehingga menjadi doh yang tidak melekat di tepi periuk serta boleh dibentuk seperti bola.  Tutup api.

4.  Alihkan doh ke dalam mangkuk lain.  Sejukkan doh lebih kurang 10 minit.

5.  Masukkan telur sedikit demi sedikit ke dalam doh sambil dipukul dengan kelajuan minimum di dalam mixer atau menggunakan balloon whisker ataupun senduk kayu.  

6.  Doh akan menjadi likat dan sebati.   Doh yang cantik akan menghasilkan bentuk yang sangat menarik dan tidak akan mendap apabila sejuk.

7.  Masukkan doh ke dalam piping bag.  Menggunakan nozzle berbentuk bintang bersaiz 1M; paipkan ke atas dulang pembakar.  

8. Bakar doh dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 200c selama 20 minit mengikut kepanasan oven masing-masing ataupun sehingga permukaan choux pastry keperangan.

10. Sejukkan cream puff sebelum di lubangkan di bawahnya untuk dipaip dengan inti kastad.  Hias dengan icing sugar sebelum dihidangkan.


Bahan-bahan Inti Kastad:

- 200g gula pasir (saya kurangkan sedikit)
- 400g susu cair
- 2 kuning telur
- 25g tepung gandum
- 25g tepung jagung
- 1/2 sdt vanilla esen
- 1 sudu makan butter

Cara-cara:

Masak kesemua bahan kecuali butter di dalam periuk dengan api sederhana.  Kacau sentiasa supaya tidak berketul.  Tunggu sehingga mendidih dan meletup-letup (or until bubbles appears).  Masukkan butter, kacau sebati.  Tutup api.  Sejukkan sebentar sebelum dimasukkan ke dalam piping beg. Paipkan ke dalam choux pastry. 


Selamat mencuba!!

No comments:

Post a Comment